lageste koor

Hoe komt een dansgezelschap aan een koor? Hoe beginnen sprookjes? Er was eens een groep mensen die op zaterdagvoormiddag vrijwillig bijeen kwamen om dingen uit te proberen waarvoor met het professionele koor van de Opera van Madrid geen geld en dus geen tijd was. Het was de aanloop naar de productie C(H)OEURS (2012) waarin het koor een hoofdrol speelde. Het koor in Gent vormde een stand-in waarmee wij konden experimenteren op vlak van beweging. Er moest niet echt gezongen worden.

Dat veranderde in 2020. Toen zochten we 100 Gentenaars die als een Grieks koor in de voorstelling Mein Gent de stad zouden representeren. Maar zingen was de voorwaarde want Mein Gent moest een kruising worden tussen operette en volkstheater.
De vrijwilligers/zangers van C(H)OEURS werden versterkt met leden van een koor in Sint-Amandsberg dat componist Steven Prengels begeleidde. Omdat de koorleden te eenzijdig wit en grijs waren, konden ze niet de stad Gent vertegenwoordigen. We sloofden ons uit voor meer kleur, meer jongeren, meer diverse profielen.

Tot we dachten: dit zijn de mensen die zich op deze manier wensen en kunnen engageren. We doen het met hen. Toen Mein Gent een eerste en een tweede keer uitgesteld werd wegens corona, bleef het koor zingen op zaterdag en vonden wij nieuwe bestemmingen.

Om te beginnen zong het laGeste koor voor de geboorte van laGeste in de oude Materniteit op de Bijlokekaai, waar de kantoren in de toekomst opnieuw ondergebracht worden na renovatie. Dat was september 2023. Nadien sloten we aan bij de optocht Wild Carnaval Sauvage in het kader van Women and Children First Festival, een initiatief Kunstencentrum VIERNULVIER, toen nog Vooruit. De Gentse versie van ‘Die Gedanken sind Frei’ viel in de smaak.

Toen de coronapandemie eindelijk ging liggen, kon Mein Gent in première gaan in de zomer van 2023. De 16 voorstellingen in de Theaterzaal van De Vooruit waren nog voor de première uitverkocht. Het laGeste koor had zich ondertussen onmisbaar gemaakt. Van zingende figuranten transformeerden ze tot draaiers van het decor, passanten die de stedelijke context tekenen, gilets jaunes die de boel zouden afbreken, en tenslotte verhuizers en opkopers voor de rommelmarkt. Voor de meeste koorleden werd de speelreeks een indringende intense ervaring. We hadden het daar kunnen bij laten.

Alleen bleek dat het koor in staat was steeds complexere partituren te zingen en bleef het bereid zich in steeds roekelozere avonturen te storten. Zo maakte het koor deel uit van Ballrooms, een radicaal co-creatieproject met Andrew Graham die het concept van ‘mixability’ introduceerde bij laGeste. Op drie zaterdagen begaf het koor op de dansvloer en liet zich opmerken met muzikale interventies geïnspireerd op Edith Piaf, The Who en Pina Baush. (‘Seasons March Dance’ van Louis Armstrong). Voor de nieuwe creatie van Andrew Graham O Amor Natural (première januari 2025 in De Vooruit) zal het koor de muziek inzingen van een nieuwe compositie van Steven Prengels.

Het koor staat ook open voor allerlei vragen, zoals die van Brian Lobel om delen te nemen in de voorstelling 24 Italian Songs & Arias op 5 en 6 april 2024 in De Vooruit. Ook op 1 mei maken ze deel uit van Parade van Vuur en OverVloed, een tocht vol animatie door Gent.
Verder zijn ze ook weer te zien en te horen deze zomer in De Vooruit van 8 juli tot 17 juli voor een herneming van Mein Gent en tijdens Bijloke Wonderland op 24 & 25 augustus 2024 (meer info later) in de abdijrefter van het STAM.

Wij beschouwen het koor ondertussen als onze extended family. Het koor is meer dan een schitterend ongeluk, het verbindt ons doorheen vele verhalen met de stad waarin wij werken en met de mensen die er wonen.

© Sofie De Backere