creatie

Vake Poes; of hoe God verdween

Lisaboa Houbrechts
laGeste (les ballets C de la B + kabinet k)

“Houbrechts ademt grote gebaren. Niet alleen in de familiegeschiedenis die ze behandelt, ook in de beelden die ze maakt en de muziek die ze daarbij gebruikt.”

Hildegard De Vuyst
'Het is een duistere vertelling. Ze opent wonden en rioolputten.'
Lisaboa Houbrechts

info productie

x

Lisaboa Houbrechts schrijft en ensceneert een familie-epos dat drie generaties overspant. Ze blikt terug op het tijdsgewricht van haar grootouders, haar ouders en haar eigen generatie. Ze gaat op zoek naar hoe het kleine met het grote, het intieme met het politieke en het verleden met het heden is verweven. Centraal staat een meisje van twaalf jaar dat aan het eind van een lange geschiedenis staat en in de verborgen trauma’s van het verleden duikt. Lisaboa Houbrechts werkt het verhaal uit in beeld, tekst en muziek.

De twaalfjarige Kleindochter Aller Kleindochters blikt terug in het verleden van haar grootvader aan vaders kant. Zijn kindertijd, de oorlog, het seksueel misbruik in de broederschool, de Duitse bezetting, en het wrede huwelijk met Moeke Poes.  

Met haar magische verschijning tracht de Kleindochter Aller Kleindochters zich door de poel van herinneringen te slepen om de kinderen uit het verleden te bezoeken. Het geweld dat kinderen wordt aangedaan, bepaalt het geweld van morgen. Lisaboa Houbrechts stelt de vraag hoe geweld in de intieme kring zich verhoudt tot het geweld van de geschiedenis. 

Vake Poes; of hoe God verdween vertelt het verhaal van een familiale zenuwinzinking waarbij Vake Poes en zijn zoon hun geloof opofferen en Jezus aan het Kruis nagelen. Dit tot grote wanhoop van Moeke Poes die haar familie vroom en rein wil houden in een wereld die in de jaren ’70 steeds seculierder wordt.  

Lisaboa Houbrechts vervlecht fragmenten van de Johannespassie van Bach met eigen teksten, ze verbindt Bach met hedendaagse elektronische muziek en al de klankmogelijkheden van een accordeon. Ze zoekt een vorm voor het onzegbare; hoe de dood van Jezus zich verbindt met het geheime lijden van hen die getekend zijn door trauma.  

Voor deze groots opgezette vertelling werkt Lisaboa Houbrechts samen met spelers, zangers en muzikanten van alle leeftijden. Van kinderen over jongvolwassen performers tot enkele gevestigde theatermonumenten. Ze bouwt een voorstelling vol magie en poëzie waarin de kinderen van vandaag spelen met de jonge versies van hun ouders en grootouders. 



“Het is een duistere vertelling. Ze opent wonden en rioolputten. Het gaat over hoe kinderen vastzitten in een keten van geweld. Vanuit de drang om die keten te breken kan een ontzettende levenskracht en verbeelding vrijkomen maar ze kan ook imploderen tot een cyclus van destructie. Om dit meest intieme tot een radicale uitdrukking te brengen, is de ruimte tussen theater en opera de uitgelezen vorm.” 

Lisaboa Houbrechts


credits

x

tekst/regie Lisaboa Houbrechts
aria’s/koralen/recitatieven
J. S. Bach
muzikale leiding/arrangementen Pedro Beriso
met Alberto Martinez, Boule Mpanya, Driss Vandekerckhove, Eddie Dumont, Elisa Soster, Elsie de Brauw, Ferre Vereecken, Jules Dorné, Pieter Ampe, Philippe Thuriot, Stefaan Degand, Wolf De Graeve, Zofia Hanna.
arrangementen voor accordeon en tenor Philippe Thuriot
compositie/realisatie muziekscore Bert & Stijn Cools (granvat)
scenografie/poppen Filip Peeters
kostuumontwerp Oumar Dicko
lichtontwerp
Fabiana Piccioli
dramaturgie Hildegard De Vuyst
muziekdramaturgie Piet De Volder
orkest (opname) Orkest Opera Ballet Vlaanderen
lichttechniek Bennert Vancottem
geluidstechniek
Brecht Beuselinck
uitvoering kostuums
Oumar Dicko i.s.m. kostuumatelier Toneelhuis (Kathleen Van Mechelen, Kasia Mielczarek, Liezelot Osselaer, Monique Van Hassel)
uitvoering decor/poppen Filip Peeters i.s.m. atelier FroeFroe (Marc Maillard)
stage regie-assistentie
Lieselot Siddiki
spreiding
Helena Elshout / laGeste

productie
laGeste
coproductie Opera Ballet Vlaanderen (BE), Toneelhuis (BE), Le Phénix Scène nationale de Valenciennes (FR), MC 93 (FR), Opéra de Lille (FR), Holland Festival (NL)
met dank aan
De School van Gaasbeek
met steun van Stad Gent, de Vlaamse Overheid, de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid via Flanders Tax Shelter

speellijst (20)

x

vr 03.03.23

Brussel (BE), KVS

za 04.03.23

Brussel (BE), KVS

do 16.03.23

Bobigny (FR), MC93

vr 17.03.23

Bobigny (FR), MC93

za 18.03.23

Bobigny (FR), MC93

do 30.11.23

Genk (BE), C-Mine

vr 01.12.23

Genk (BE), C-Mine

praktisch

x

speelduur 105 minuten (zonder pauze)
taal Nederlands
boventitels Frans of Engels

foto's

x
repetitiebeelden © Kurt Van der Elst

bio

x

extra

x

Hier vind je extra informatie over de voorstelling.

interview met Lisaboa Houbrechts uit het OBV magazine, december 2022.