nieuws

Geselecteerd door HET THEATERFESTIVAL 2023

De eerste productie van laGeste staat al meteen te blinken in de selectie voor HET THEATERFESTIVAL!
Het is een hele eer
Vake Poes; of hoe God verdween van Lisaboa Houbrechts tot de meest belangwekkende voorstellingen van het voorbije seizoen te mogen tellen. Een pluim op de hoed van Lisaboa en de hele ploeg, een nieuwe kans om de voorstelling te (her)ontdekken. Welkom op 9 en 10 september in De Factorij in Brussel/Zaventem.

Tickets vind je hier.

© Kurt Van der Elst -
© Kurt Van der Elst


Juryrapport: Vake Poes; of hoe God verdween - laGeste | Lisaboa Houbrechts

"Een familie-epos dat drie generaties overspant, van de Tweede Wereldoorlog tot vandaag: Lisaboa Houbrechts toont zich in haar meest grootschalige voorstelling tot nog toe bijzonder ambitieus. Vake Poes draait om de verborgen trauma’s van een familie én een hele natie, en hoe die doorwerken op de volgende generaties. Met tekst, beeld en muziek als evenwaardige vertelstrategieën wordt dat alles voelbaar gemaakt door de ogen van een kind. Houbrechts schuwt daarbij het grote gebaar niet, getuige de indrukwekkende scenografie van Filip Peeters en een muzikale score die de Johannespassie van Bach combineert met hedendaagse elektronische muziek en accordeon van Philippe Thuriot.

Vake Poes
dwong bij de jury respect af. Het gebeurt nog maar zelden dat je op toneel een vertelling ziet die zo omvattend durft te zijn in zowel de tijdsboog als de (duistere) thema’s die ze bestrijkt, gaande van pedofilie tot collaboratie. Clausiaans doet deze productie aan, maar wel met een spiritualiteit en een zorgzame kijk die net heel eigen(tijds) overkomt. Met rake tableaux vivants bewijst Houbrechts dat ze een sterke beeldenmaker is, onder meer via het fascinerende en ongrijpbare personage van danser Boule Mpanya. Enkele sterke individuele acteerprestaties vloeien naadloos over in de werveling van het collectief op scène, niet in het minst door een heel volwassen omgang met de kinderen in de cast.

Experimenteerde eerder werk van Houbrechts binnen Kuiperskaai en het P.U.L.S-traject van Toneelhuis nog graag met het juiste evenwicht in stilistiek en verhaaldramaturgie, dan toont
Vake Poes nu de maturiteit van een auteur-regisseur die de grote zaal begrijpt als een verbindende publieke plek voor vele theatrale tekens en disciplines, en voor het intieme en het politieke. Voortdurend doet deze creatie voelen dat geen leven losstaat van de context en de grote golven van de tijd."

gepubliceerd op: 06.06.23