ma 21.02.23
- Genk (BE), C-Mine
Dans Out Of Context, le metteur en scène Alain Platel repart à la recherche d’un langage du mouvement lié à l’inconscient, à l’arbitraire, à l’incontrôlé.
La chorégraphie couvre toute la gamme de la dyskinésie et de la dystonie, ou dans le langage humain, des spasmes, des convulsions et des tics : petits mouvements avec la bouche, claquements de dents, tirages de langue, clignements d’œil, froncements de sourcils, grimaces, mouvements avec les doigts comme si quelqu’un jouait du piano de manière virtuelle, petits à-coups avec les membres, le tronc, le bassin ou la tête et mouvements saccadés du ventre et du diaphragme, sans oublier l’allure de l’ivrogne, les chutes et une belle sélection de démarches ridicules.
Les petits tics et les grands mouvements se succèdent à toute vitesse. Avec agitation et nervosité. Alain Platel s’est longtemps battu contre la dénomination de « chorégraphe », mais, d’une façon ou d’une autre, c’est bien ce qu’il est. « Chorée » est en effet un terme médical qualifiant une affection du système nerveux, ayant pour symptômes des mouvements saccadés et une mauvaise coordination.
En fin de compte, Alain Platel retourne à son passé d’orthopédagogue. Il a travaillé avec des enfants handicapés moteurs ou multiples et découvre la beauté et la puissance émotionnelle du difforme.
Pour sa pièce, Alain Platel a fait appel à des virtuoses de la danse. Car il n’est pas tant intéressé par l’inconscient en lui-même que par la tension qui existe entre l’arsenal de mouvements incontrôlés et les éléments classiques d’une chorégraphie, tels que l’exécution synchronisée (en même temps) de mouvements. Dans cet entre-deux, cette zone de tension entre l’inconscient et le superconscient, s’ouvre un espace qui n’intéresse pas uniquement le metteur en scène mais aussi et surtout les danseurs avec qui il travaille depuis pas mal de temps maintenant.
Bien que l’on retrouve une certaine continuité dans le langage du mouvement, le titre Out of Context suscite également l’attente de quelque chose de 'différent'.
Qu’y a-t-il de différent ? Au départ, Out Of Context a été intitulé comme cela parce qu’il ne repose pas sur une musique fixée au préalable, comme c’est le cas pour vsprs, qui se base sur les Vêpres de la Vierge de Claudio Monteverdi, ou pour pitié!, d’après la Passion selon Matthieu de Bach.
La musique de Out Of Context est devenue une épave de quelques siècles, rejetée sur le rivage comme les restes de la civilisation humaine. La voix humaine se retrouve au centre des tentatives de (re)construction et de communication. Le micro en est le prolongement. Par moments, la pièce ne va pas plus loin que quelques murmures, fredonnements et hurlements.
Dans vsprs, l’extase religieuse trouve son équivalent dans l’extase physique avec pour temps fort la chorégraphie saccadée sur le Magnificat des Vêpres de la Vierge. La souffrance et la possibilité ou non de la partager avec les autres sont au centre de pitié!.
Une question a préoccupé l’équipe de Out Of Context: peut-on utiliser les mouvements inextricablement liés à la « douleur », à la « maladie » et au « manque » pour autre chose ? Un documentaire sur le pianiste Glenn Gould a permis d’emmener l’équipe sur une piste plus joyeuse.
Out Of Context se situe dans un espace mental. Petit à petit, il se transforme en retour en arrière. Un plongeon dans les méandres de l’existence humaine : à la recherche des racines de l’enfance et de la préhistoire. De quelque chose qui se situe entre l’homme et l’animal, une sorte d’harmonie qui dépasse (ou précède, c’est selon) la dualité entre le beau et le laid, le bien et le mal, toi et moi, l’individu et la communauté. A la recherche d’une situation où tout est fluide.
En ce sens, Out Of Context est une sorte de rituel, de rassemblement au cours duquel les gens se lancent à la poursuite d’une essence qu’ils ne trouvent pas. Entre-temps, ils vivent quelque chose qu’ils n’ont pas cherché mais qui en vaut la peine.
Hildegard De Vuyst, Dramaturge (janvier 2010)
concept & mise en scène Alain Platel
dansé & créé par Elie Tass, Emile Josse / Quan Bui Ngoc, Hyo Seung Ye, Kaori Ito, Mathieu Desseigne Ravel, Mélanie Lomoff, Romeu Runa, Rosalba Torres Guerrero, Ross McCormack
dramaturgie Hildegard De Vuyst
assistance mise en scène Sara Vanderieck
éclairage Carlo Bourguignon
son & musique électronique Sam Serruys
costumes Dorine Demuynck
régisseur son Bart Uyttersprot
photographie Chris Van der Burght
direction de production et responsable tournée Valerie Desmet
diffusion Sepehr Sharifzadeh (laGeste)
production laGeste
coproduction Théâtre de la Ville (Paris), Le Grand Théâtre de Luxembourg, TorinoDanza, Sadler’s Wells (London), Stadsschouwburg Groningenn, Tanzkongress 2009/ Kulturstiftung des Bundes, Kaaitheater (Brussels), Wiener Festwochen
remerciements Farah Saleh, Quan Bui Ngoc, Juliana Neves, Fabrizio Cassol, Isnel Da Silveira, Berlinde De Bruyckere, Toneelgroep Ceremonia
avec l'appui des autorités flamandes, de la ville de Gand
durée 1h25 sans entracte
pas de langage
en tournée Si vous souhaitez programmer ce spectacle, contactez sepehr@lageste.be
"Un simple rythme de basse rend les danseurs endiablés.
Avec une possession hilarante, ils donnent le meilleur d'eux-mêmes."
"Deux micros et neuf couvertures rouges. Voilà tout ce qu’il faut à Alain Platel et à ses neuf danseurs pour nous faire vibrer."
"En raison de cette sobriété, les émotions s'intensifient ; rien ne détourne l'attention de cette nostalgie collective de l'amour perdu".
all rights reserved | copyright © laGeste | 2025
concept & design Kurt Van der Elst – info@kvde.be
realisation Feel Good Inc - Vince Vervliet - info@feelgoodinc.be
editing Caroline Eliano, Nele Dhaese, Mieke Versyp.
This website is the property of laGeste
laGeste vzw
Bijlokesite, Bijlokekaai 1
B - 9000 Ghent
BE 0432 292 772
+32 (0)472 09 15 81
info@lageste.be
laGeste cares about your privacy and adheres to the General Data Protection Regulation (GDPR), a set of European rules to protect citizens with respect to the use of personal data.
In the following text, we will explain how laGeste processes and uses your personal data in order to optimize your visit.
If, after reading our privacy statement, you have any questions or would like to contact us, please contact us at info@lageste.be.
INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS
The contents of this site, including brands, logos, drawings, data, product or company names, texts, images, etc. are protected by intellectual rights and belong to laGeste vzw or entitled third parties.
LIMITATION OF LIABILITY
laGeste vzw makes every effort to ensure that the information on www.lageste.be is complete, correct, accurate and up-to-date. Despite these efforts, inaccuracies may occur. laGeste cannot be held liable for direct or indirect damage resulting from the use of the information on this site. The website may contain hyperlinks to websites or pages of third parties, or refer to them indirectly. The placing of links to these websites or pages in no way implies any implicit approval of their content.
COOKIES
What are cookies?
Cookies are small files stored on the hard disk of a device to remember your preferences while surfing. Cookies never store personal data such as your name, address, age or other characteristics. What the cookies do store are your IP address and your browser type. Your preferences and interests based on your surfing behaviour are also stored.
The use of cookies is safe. We find it very important that you know which cookies our website uses and for what purposes they are used. We want to guarantee both your privacy and the user-friendliness of our website.
The following cookies are used on this website:
Functional cookies
These cookies are necessary for you to be able to browse the website properly. They allow you to navigate around the website and use its features. Functional cookies also improve the user-friendliness of the website by remembering your choices (e.g. language preference).
Performance cookies
With performance cookies we collect anonymous data about the use of this website. This anonymous data includes the number of visitors, the time they spend on a webpage, error messages and the way they arrive at our site. We use Google Analytics for this purpose. Statistics are produced from the information collected. These statistics give us a crucial insight into the use of the website and enable us to make the structure, navigation and content as user-friendly as possible for you. The statistics and other reports are always anonymous and are never traced back to individual persons.
SOCIAL MEDIA
laGeste communicates events and news of laGeste in general also on social media. We usually reply to comments or messages addressed to laGeste. You may also come across ads from laGeste on social media.
PERSONAL DATA: COLLECTION / PROCESSING
laGeste respects the privacy of visitors to its site and is therefore committed to informing you as clearly as possible about how we collect and use your personal data. Therefore, we have drawn up a privacy policy in which you can find all the necessary information. We encourage you to read this policy carefully before providing us with any information about yourself. We hope that this policy will address any concerns you may have. Should you have any further questions, please contact us by e-mail at info@lageste.be
Registration by your explicit consent / marketing (legal: consent)
Via the website, you can explicitly register to receive our newsletters. By registering, you give us explicit permission to keep you informed. If you register via the website, your personal data will be securely transmitted to Mailchimp.
Your e-mail address will be securely stored and you can unsubscribe at any time or change your registration.
Communication (legal: legitimate interest)
When you send us an e-mail or post (e.g. participation in a competition), it is possible that we save these messages. Sometimes we will ask you for personal details relevant to the situation in question. This makes it possible for us to process your questions and answer your requests. The data is stored on secure servers. We will not combine this data with other personal data we have.
Public images
During events organised by laGeste, an ambience photographer is regularly present. These pictures may be published on our website, through social media and in our printed material. These are mainly pictures of the artists and pictures of the audience. Sporadically you may be recognisable as a spectator in one of the photos. All photos are stored on laGeste's secure server.
Very occasionally, events are filmed. This footage can be used via social media or edited into a promotional film afterwards. It may happen that members of the public are recognised in this, although we do not focus on faces.
If you are recognisable on our photos/images and would rather not have it, you can always contact us at info@lageste.be.
WHAT RIGHTS DO YOU HAVE?
As a user you also have a number of rights concerning your personal data. If you wish to invoke one of these rights, please contact laGeste directly by sending an e-mail to info@lageste.be. We will comply with your request as soon as possible.
Right of inspection and rectification: you have the right to inspect all personal data we collect from you. You can have any incorrect or incomplete data changed or deleted.
Right to be forgotten (erasure right): a visitor always has the right to have his/her data removed from our databases unless this data is necessary for the execution of a contract or the fulfilment of a legal obligation.
AMENDMENTS TO THE USER AGREEMENT
laGeste reserves the right to amend this user agreement at any time. The amended User Agreement will be published on the laGeste site and will automatically enter into force thirty days after the initial publication on the site.