biografie

Selma & Sofiane Ouissi

Choreografen, dansers en curatoren Selma en Sofiane Ouissi (° 1975 en 1972, Tunis) zijn zus en broer. Ze creëren en dansen samen sinds het begin van hun carrière. Afgestudeerd aan het Conservatorium voor Muziek en Dans en aan het Nationaal Centrum voor Dans, in Tunis, en in het bezit van het Franse Staatsdiploma voor dans, worden zij beschouwd als belangrijke figuren in de hedendaagse dans in de Arabische wereld.

Van de creaties die ze in eigen naam maakten, werden STOP…BOOM (2004) en Waçl (2007) regelmatig in de Arabische en Europese wereld opgevoerd. Ze werkten samen met Yacine Sebti, digital arts kunstenaar, voor hun choreografie Here(s) en Les yeux d’Argos I & II: drie creaties gerealiseerd op afstand en in real time via Skype. De creaties zijn sinds 2011 op tournee. In datzelfde jaar maakten ze een choreografische film geïnspireerd op het werk van de vrouwelijke pottenbakkers van Sejnane. De film werd wereldwijd vertoond op de Triennale du Palais de Tokyo in Parijs, in David Roberts Foundation in Londen, het Louisiana Museum of Modern Art in Denemarken, het New Museum in New York, de Garage Triënnale in Moskou en in het MSK in Gent. In het verlengde van hun onderzoek naar de traditionele gebaren van de ambachtsvrouwen uit Sejnane , ging het duo in op een uitnodiging om een creatie te maken in het kader van Marseille-Provence 2013 Culturele Hoofdstad van Europa. Dit werd de choreografie/documentaire Laaroussa, waarin het choreografisch, antropologische en poëtische perspectief op de bewegingstaal van de pottenbaksters elkaar afwisselen. Het werk was te zien op het Kunstenfestivaldesarts, La Bâtie - Festival de Genève, Zürcher Theater Spektakel, Bonlieu Scène nationale d'Annecy en andere evenementen. Als onderdeel van het Performing Room project, nodigde Tate Modern het duo in 2014 uit voor de creatie van Les Yeux d’Argos, een choreografie op planetaire schaal voor een publiek van internetgebruikers.

Gezien het succes van deze samenwerking, nodigde Tate Modern hen uit om het concept te herdenken voor het Do Disturb festival in het Palais de Tokyo in Parijs in april 2015. In 2015 - 2017 ontwikkelden ze het protocol Le moindre geste in "Frac Lorraine de Metz". Van 2017 tot 2019 werd Le moindre geste verder uitgewerkt in Brussel (Kunstenfestivaldesarts), Gent (MSK) en Marseille (Festival de Marseille). Le moindre geste belicht de levensverhalen van mensen die leven in de marge van het dominante discours. Deze installatie-performance combineert video, beweging en tekeningen. De kunstenaars nodigen ons uit om deze onzichtbare burgers te ontmoeten door middel van gebaren en empathie. Het lichaam wordt doorkruist als een plaats van herinnering aan ervaringen, als een levend archief. De gebaren van de ander worden collectief getransformeerd. In 2020 maakten ze op basis van het verhaal van Wajdan, een Syrische vluchteling die ze in Metz ontmoetten, een video met vijf vrouwelijke kunstenaars uit Tunis, Beiroet, Damascus, Caïro, Brussel en Sao Paulo, die werd gepresenteerd in het Guggenheim Museum in Abu Dhabi en op het Festival de Marseille (2021). Selma en Sofiane zetten het werk met de levensverhalen verder en in 2021 presenteren ze The minor gesture op Bijloke Wonderland Festival in Gent. Door het samenbrengen van twee verhalen zetten Selma en Sofiane Ouissi een volgende stap in hun proces in de richting van meerstemmigheid. In samenwerking met les ballets C de la B bereiden ze de volgende stap voor: L'opéra du Geste. Ze werken aan een echokamer waarin deze verschillende lichamen, gebaren en verhalen resoneren met elkaar en met die van anderen.

In 2007 kozen Selma en Sofiane ervoor om anders te werk te gaan en de grenzen op te zoeken van wat kunst kan doen, en wat kan worden opgebouwd door middel van kunst en cultuur in Tunesië. Ze creëren 'Dream City', een inclusief festivalconcept, waarbij een breed scala aan kunstenaars, denkers en activisten betrokken zijn, en waarbij samenwerkingen met zeer diverse deelnemers en op verschillende locaties worden onderzocht (co-creaties met lokale gemeenschappen, contextueel werk op lange termijn, investering in onconventionele plekken). Het doel is om een ruimte van vrije expressie en creativiteit te creëren, maar ook om uitwisseling en zelfs plezier in de gemeenschappelijke strijd voor een democratisch Tunesië mogelijk te maken. In 'Dream City' heeft elk cultureel gebaar ook een politieke dimensie. Sinds 2007 vindt 'Dream City' om de twee jaar plaats in Tunesië; 'antenne'-edities werden ook opgezet in Marseille in 2013 (in het kader van de Culturele Hoofdstad van Europa), en in Londen in partnerschap met het Shubbak Festival in 2017.

Selma en Sofiane richtten eveneens de Tunesische structuur 'L'Art Rue' op, gewijd aan artistieke gebaren die een sociale en politieke transformatie beogen. Het is binnen deze structuur, waar artistieke disciplines elkaar ontmoeten en kruisen met academische reflectie, dat 'Dream City' zich verder heeft ontwikkeld, dat het culturele tijdschrift ZAT (Temporary Artistic Zone) het licht zag, en dat een volledig ondersteuningsprogramma voor kunstenaars uit de Arabische wereld en Afrika werd opgezet, tegelijkertijd met een ambitieus programma voor culturele educatie op basisscholen in heel Tunesië.


update 07/2021

gerelateerde projecten

x

foto's

x
© Sofie De Backere