biografie

Ross McCormack

Nadat Ross McCormack - ° 1977, Aotearoa (NZL) - in 2001 afstudeert aan de New Zealand School of Dance, gaat hij dansen bij de Douglas Wright Dance Company en het Koninklijk Ballet van Nieuw-Zeeland. Daarna, in 2013, sluit hij aan bij het Australian Dance Theatre waar hij nauw samenwerkt met Garry Stewart bij de creatie van verschillende stukken die op tournee gaan in Europa en de Verenigde Staten.

In 2005 wint hij de Sir Robert Helpmann Award voor zijn uitvoering in Held, een samenwerking tussen het Australian Dance Theatre en de New York Dance fotograaf Lois Greenfield. Daarna sluit hij zich aan bij les ballets C de la B, speelt en tourt met het gezelschap gedurende bijna tien jaar, in vsprs, Out of Context-for Pina en tauberbach (door Alain Platel) en Patchagonia (door Lisi Estaras).

In 2012 tourt hij met het Australisch Chunky Move in de Verenigde Staten en het daaropvolgende jaar speelt hij met Lucy Guerin and Dancers, een dansgezelschap met Melbourne als thuisbasis, in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Europa.
Doorheen de jaren krijgt Ross McCormack talrijke choreografieopdrachten bij gezelschappen uit Nieuw-Zeeland en Australië, waaronder Footnote Dance, New Zealand School of Dance, Okareka Dance Company, Perth’s Link Dance Company en Townsville’s Dancenorth. Hij werkte mee aan Faultlines, een nieuwe danscreatie in de Chinese provincie Sichuan, die in 2012 in première gaat op het Melbourne International Festival. Met zijn eigen multidisciplinair gezelschap, Muscle Mouth, rijft hij de opdracht binnen van het New Zealand Festival voor de creatie van AGE dat in 2014 in première gaat.
In de daaropvolgende jaren creëert McCormack binnen Muscle Mouth voorstellingen die internationaal spelen: in 2016 staat Triumphs and Other Alternatives in de Hannah Playhouse en op het Tempo Dance Festival, en zijn solo The Weight of Force op het Hong Kong Arts Festival.
In 2017 volgt Borderline, een double-bill werk dat speelt in het Esplanade Theater in Singapore.
In 2018 gaat Muscle Mouth in première met System en ziet het gezelschap McCormack terugkeren naar Seoul voor de co-creatie met Hyo Seung, met wie hij al lang samenwerkt, van nieuw werk voor het Best and First Festival. In 2019 heeft een rol in de Red Leap theaterbewerking van Janet Frame’s Owls Do Cry. Daarnaast maakt hij de choreografie voor drie nieuwe werken: As it stands voor Muscle Mouth, The Clearing voor Footnote Dance Company en Method voor het Vietnamese gezelschap H2Q Art.

In 2015 ontving Ross McCormack de Creative New Zealand Choreographic Fellowship en was laureaat voor de New Zealand Arts 2017.

update 2022

gerelateerde projecten

x

foto's

x
© Sophie Deiss