biografie

Dan Daw

Dan Daw is artistiek directeur/CEO van Dan Daw Creative Projects. Dan Daw Creative Projects is een door personen met een beperking geleid gezelschap dat samenwerkt met een groeiend netwerk van gezelschappen en kunstenaars die de scheidslijn tussen theater en dans doet vervagen om nieuw performancewerk te ontwikkelen en te touren.

Dan Daw Creative Projects heeft hun werk gepresenteerd op British Dance Edition (UK), Swedish Performing Arts Biennale (SWE), Sydney Festival (AUS), Sophiensaele (DE), SoHo Playhouse (USA) en Sadler's Wells (UK).

Dan's werk onderzoekt wat het betekent voor zijn queer, Crip-lichaam om ruimtes te bezetten die niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking en daar onbeschaamd in te zijn. Hij is geïnteresseerd in de functie die toegang, zorg, toestemming en afhankelijkheid hebben in die ruimtes.
Dan begon in 2002 als performer bij Restless Dance Theatre (AUS) en heeft sindsdien gewerkt bij Australian Dance Theatre (AUS), Force Majeure (AUS), FRONTLINEdance (UK), Scottish Dance Theatre (UK), balletLORENT (UK), Candoco Dance Company (UK), Skånes Dansteater (SWE) en National Theatre Scotland (UK).

Gedurende zijn hele carrière heeft Dan gewerkt met Kat Worth, Garry Stewart, Kate Champion, Janet Smith, Adam Benjamin, Wendy Houstoun, Sarah Michelson, Rachid Ouramdane, Nigel Charnock, Matthias Sperling, Marc Brew, Claire Cunningham, Martin Forsberg, Carl Olof Berg, Charlotte Spencer en Javier de Frutos.

Als Associate Curator van de Internationale Tanzmesse NRW (2021 - 2024), Associate Artistic Director van Candoco Dance Company (2021), Sadler's Wells Summer University Artist (2015 - 2018) en Associate Director van Murmuration (2015 - 2022) blijft Dan voorstellingen maken waar personen met een beperking centraal staan en zet hij in op internationale programmering van voorstellingen.

Eind 2019 begon Dan in samenwerking met een groter creatief team met het maken van The Dan Daw Show, die in september 2021 in première ging. The Dan Daw Show is het resultaat van een eerste onderzoek dat in 2017 werd ondersteund door Jerwood Choreographic Research Project II.

update sept '23

gerelateerde projecten

x

foto's

x